Timon Moes

 

 

Schrijver, trainer en editor

Timon@timetoguide.nl

0031 617 609 75

 

2019

2019 begon met een opdracht van Geldersch Landschap & Kasteelen (GLK). We hadden in 2018 al eerder samengewerkt en nu heb handleidingen geschreven over de systemen van AFAS waar de medewerkers gebruik van maken.  Tijdens de integratie van de software vond ik het ook leuk om te mee te denken hoe we de verandering zo gebruiksvriendelijke mogelijk konden maken, zo raadde ik aan om zo snel mogelijk gebruik te maken van app AFAS Pocket.

Nadat ik in 2018 samen met mijn broer Tobias het boek: ‘iPadboek: de handleiding voor uw iPad’ had geschreven, kregen we veel aanvragen voor een boek over de iPhone. Bij het uitgeven van het eerste boek zoek je van alles uit: ISBN registeren, de logistiek, marketing, contact met de bibliotheek en ga zo nog maar even door. Een tweede boek uitgeven is iets eenvoudiger. We hebben we ook een aantal verbeteringen ten opzichte van het vorige boek doorgevoerd, waarvan de belangrijkste een eigen leermethode is. Ik vind het geweldig als weer nieuwe bestellingen binnenkomen en van lezers hoor dat ze er echt iets aan hebben.  

Het Rooster maakt zelfroosteren mogelijk. Dit betekent dat medewerkers van verschillende organisaties zichzelf inplannen door op bepaalde diensten te klikken. Veel organisaties gooien hun Excel-Rooster weg en stappen over op Het Rooster, hierdoor besparen ze veel tijd. Ik heb alle handleidingen op de online helpdesk bijgewerkt, onderzoek gedaan naar de gebruikerswensen en nieuwe handleidingen geschreven. Binnenkort nemen we een aantal instructievideo’s op. Los van alle werkzaamheden voor Timtoguide denk ik graag mee om de applicatie nog gebruiksvriendelijker te maken. 

2018

In 2018 heb ik een cursus georganiseerd over de iPhone voor de boswachter van Geldersch Landschap en Kasteelen. Bij deze cursus heb ik naast de standaardfuncties ook extra aandacht besteed aan de informatie die van pas komt tijdens de werkzaamheden. Zo is er uitgelegd hoe je een noodoproep doet, gebruik maakt van AFAS Insite op de iPhone en WhatsApp in kan zetten voor je werk.  

‘iPadboek: de handleiding voor uw iPad’ werd opgenomen in het assortiment van 79 bibliotheken in Nederland en België en kwam beschikbaar in een aantal boekhandels. 

2017

Eind 2017 begon in aan een van de tofste projecten in mijn leven: Het ontwikkelen van ‘iPadboek: de handleiding voor uw iPad’. Mijn broer Tobias heeft het boek ontworpen en ik schreef de inhoud. Een boek schrijven kost heel veel tijd, maar zodra de eerste bestellingen binnenkomen ben je dat weer snel vergeten. Het idee van iPadboek onstond toen ik de bestaande boeken over de iPad. Ik dacht: Dit kan beter. Daarnaast maakte ik alle korte handleidingen voor de cursisten van de iPadcursus, waar ik veel positieve feedback op kreeg. Bij het ontwikkelen van iPadboek hebben we de cursisten erg betrokken; er was een testpanel van zeven cursisten dat het boek inhoudelijk controleerde. Het design was ook erg belangrijk, want een mooi boek leest prettiger. 

Het aantal klanten dat ik hielp met uitleg over digitale media voor Computerkijk begon steeds groter te worden. Daarom ging ik opzoek naar versterking. Timon van Zoest is toen begonnen bij Computerkijk en doet nu veschillende werkzaamheden voor Timetoguide en Simple Road Books. 

Naast de vaste iPadcursussen werd ik door Het Rode Kruis gevraagd om een informatiemiddag over de mogelijkheden van digitale media en sociale media te organiseren. Met Ruben van Telecombinatie Utrecht organiseerde ik een cursus over de smartphone (Android). 

Het leek mij een goede idee om meer onderzoek te doen voor bedrijf, daarom deed mijn scriptie over het gebruik van digitale media onder senioren en gaf ik na aanleiding van de resultaten aanbevelingen op het gebruik van digitale media te verhogen. 

Verder bezocht ik een presentatie van mijn grootste ondernemersvoorbeeld, Marco Aarnink, waar ik enorm veel van heb geleerd. Ik heb toen ook persoonlijk advies van hem gekregen dat ik direct kon toepassen op mijn bedrijf. 

Presentatie Marco Aarnink
Scriptie Timon Moes

2016

In 2016 organiseerde ik mijn eigen curussen over de iPad en begon ik steeds meer klanten aan huis te helpen met het gebruik van digitale media. 

Voor de cursisten maakte ik een boekje waar de belangrijkste onderdelen van de cursus instonden. Ik hoorde van de cursisten dat ze dit boekje uitleende aan vrienden en familie, wat ik een groot compliment vond. 

2015

In 2015 begon ik officieel mijn eigen bedrijf: Computerkijk. Het aantal opdrachten steeg en het werd tijd dat ik een mij ging inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Ik gaf vooral cursussen over de computer en iPad aan senioren, zo nu en dan hielp ik iemand aan huis. De marketing van mijn bedrijf begon ik ook serieuzer te namen en daar hoorde flyeren natuurlijk ook bij. 

Nadat ik bij SWO ook was begonnen met iPadcursussen, werd ik door zorghotel Bosgoed gevraagd om een cursus te organiseren voor een speciaal digitale week die zij organiseerden voor hun gasten. 

Vanaf het begin is mijn broer Tobias Moes betrokken bij mijn ondernemersplannen. Hij heeft de logo’s ontworpen, de huisstijl bepaald, maar is bovenal een van de beste adviseurs.

2014

Omdat ik het bij Dixons zo leuk vond om uitleg te geven over producten, wilde ik daar graag meer mee doen. Hierom heb ik een e-mail geschreven naar Senior Welzijn Organisatie Ede (SWO). Ik gaf aan dat ik graag een computercursus zou willen geven en hier werd enthousiast op gereageerd. Toen ben ik een paar keer koffie gaan drinken en een paar maanden later mocht ik starten met de eerste computercursus. 

2013

Vlak voor mijn examen ben ik even gestopt en nadat ik was geslaagd ging ik voor een vakantiebaantje bij Dixons. Hier hadden we een mooi koffiezetapparaat en kon je écht te tijd nemen om in gesprek te gaan met de klanten. Ik vond uitleggen en klanten enthousiast maken het leukste. Het team was ook erg gezellig.  

2012

In 2012 stapte ik op mijn zestiende van mijn baantje op de groentenafdeling van de Jumbo over naar Saturn Nieuwegein. Ik vond de communicatie met klanten het leukste en in de supermarkt was je toch vooral met vakkenvullen. Daarnaast had ik een grote interesse in  gadgets, waardoor de Saturn een mooie werplek was. Ik stond op de afdeling multimedia en gaf uitleg over navigatiesystemen, iPods, dockingstations, en autoradio’s. Hier heb ik onwijs veel geleerd over het helpen van klanten en verkopen producten. Ik merkte wel dat mijn manier van verkopen net iets anders was dan de gemiddelde medewerker, ik ging namelijk meer voor de manier van verkopen waarbij zo objectief mogelijk advies wordt gegeven. 

TimeToGuide

contact@timetoguide.nl

0031 617 460 975

Kvk: 62505025

 

Boompjes 40

3011 XB Rotterdam

Tijd voor koffie!

Timon Moes

Schrijver en editor

Timon@timetoguide.nl

Tobias Moes

Designer

 

Timon van Zoest 

Website beheerder